Des acteurs religieux dans la boîte à outils de la politique de lutte contre la radicalisation: aumôniers et médiateurs du fait religieux dans les prisons françaises

Cooperation with religious personnel in a counter-radicalization policy is still a blind spot in research about this policy in France and elsewhere. While researches are beginning to document the implementation of this policy and provide knowledge about the categories of people who take part in it,...

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Main Author: Galembert, Claire de (Author)
Format: Electronic Article
Language:French
Published: 2022
In: Déviance et société
Year: 2022, Volume: 46, Issue: 3, Pages: 289-319
Online Access: Volltext (kostenfrei)
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Description
Summary:Cooperation with religious personnel in a counter-radicalization policy is still a blind spot in research about this policy in France and elsewhere. While researches are beginning to document the implementation of this policy and provide knowledge about the categories of people who take part in it, little is known about the religious repertoire within this policy that emerged in France since 2014. Based on this observation, this article aims to give a first overview of the association of such actors or religious professionals in relation to this policy in French prisons. The article begins by analyzing the mobilization of religious actors as a resource for public policy at the macro-sociological scale by putting this evolution into perspective both of French conversion to radicalization framing and the transformations of secularism over the last two decades. It shows then at the meso level of the prison, how the invention of the so-called diateurs du fait religieux (literally: "mediators of religious fact")occurred in an incremental way as a result of the disappointments induced by the initial strategy to mobilize Muslim chaplains as bulwarks against extremism. Finally, this article questions the division of religious work between chaplains and the mediators. To conclude one insists on the originality of the religious repertoire in the French anti-radicalization toolkit. If the terrorist context of the 2010s has favored a shift to cooperation with religious personnel, the place given to academic knowledge and to Islamology in this attempt to oppose an ideological response to political violence of Islamic inspiration is no less evocative of the prevalence of the path of dependence linked to the French principles of secularism and separation.
Die Verbindung religiöser Akteure mit der Politik zur Bekämpfung von Radikalisierung ist weiterhin ein blinder Fleck in der Forschung zu dieser staatlichen Politik. Es wird jedoch damit begonnen, die Umsetzung der Politik und die Kategorien der beteiligten Akteure zu dokumentieren. Aber man weiß letztlich nur wenig über das "religiöse Repertoire" innerhalb dieses Systems staatlichen Handelns, welches seit 2014 in Frankreich entstanden ist. In Anbetracht dessen, ist es das Ziel dieses Artikels, über die Verbund der religiösen Akteure oder religiösen Fachleute im Rahmen dieser Politik im Strafvollzug zu berichten, wo sie eine bevorzugte Beobachterrolle einnimmt. Der Beitrag versucht zunächst die Mobilisierung religiöser Akteure als Ressource staatlichen Handelns auf makrosoziologischer Ebene zu betrachten, indem er sie in die Perspektive der französischen Konversion zur Radikalisierung sowie zur jüngsten Transformation der Laizität einordnet. Auf der Mesoebene der Organisation des Strafvollzugs zeigt er ferner, wie die Vermittlung religiöser Fakten in inkrementeller Weise im Anschluss an die anfänglichen Enttäuschungen der Mobilisierung von Seelsorgern als Schutz gegen Extremismus von statten geht. Schließlich stellt er die Frage zur Aufteilung der religiösen Arbeit zwischen Seelsorgern und Mediatoren. Wenn die Terrorakte der 2010er Jahre der Änderung einer gewissen laizistischen Bewertung der Öffnung der Kooperation mit religiösen Akteuren Vorschub geleistet haben, ist der Raum, der dem universitären Wissen, der Islamwissenschaft und den Religionswissenschaften um zu versuchen auf der ideologischen Ebene der islamisch inspirierten politischen Gewalt entgegenzutreten, eingeräumt wird, nicht weniger überzeugend als die Bedeutung des Weges der Abhängigkeit, der mit den Prinzipien der Laizität und der Trennung verbunden ist.
L’association d’acteurs religieux à la politique de lutte contre la radicalisation reste encore un angle mort des premières recherches sur cette politique publique. Des travaux commencent à documenter la mise en œuvre de cette politique et les catégories d’acteurs qui y prennent part. Mais on en sait finalement peu sur ce « répertoire religieux » au sein de ces dispositifs d’action publique qui ont vu le jour depuis 2014 en France. Prenant acte de ce constat, cet article vise à rendre compte de l’association d’acteurs religieux ou professionnels du religieux dans cette politique en milieu pénitentiaire, dont elle constitue un observatoire privilégié. L’article s’attache dans un premier temps à resituer cette mobilisation d’acteurs religieux comme ressource d’action publique au niveau macrosociologique en la mettant en perspective avec la conversion française à la radicalisation et des transformations récentes de la laïcité. En se situant au niveau plus méso de l’organisation pénitentiaire, il montre ensuite comment la médiation du fait religieux procède de manière incrémentale à la suite des déceptions induites par le pari initial de mobiliser les aumôniers comme des remparts contre l’extrémisme. Il interroge pour finir la division du travail religieux entre aumôniers et médiateurs. Si la conjoncture terroriste des années 2010 a favorisé l’infléchissement d’une certaine doxa laïque ouvrant à la coopération avec des acteurs religieux, la place accordée aux savoirs universitaires, à l’islamologie et aux sciences des religions pour tenter d’opposer une riposte sur le terrain idéologique à la violence politique d’inspiration islamique n’en est pas moins évocatrice de la prégnance du sentier de dépendance lié aux principes de laïcité et de séparation.
La colaboración con los actores religiosos en la política de lucha contra la radicalización sigue teniendo un ángulo muerto en las primeras investigaciones sobre esta política pública. Se está empezando a documentar la aplicación de esta política y las categorías de actores que participan. Sin embargo, se sabe poco de este «repertorio religioso» en los mecanismos de acción pública que han surgido en Francia desde 2014. A la vista de esta constatación, este artículo pretende dar cuenta de la asociación en esta política de los actores religiosos o de los profesionales de la religión en el medio penitenciario, que constituye un observatorio privilegiado. El artículo comienza situando esta movilización de los actores religiosos como recurso para la acción pública a nivel macrosociológico, poniéndola en perspectiva con la conversión francesa a la radicalización y las transformaciones del laicismo en las dos últimas décadas. En un nivel medio de análisis de la organización penitenciaria, se muestra cómo la creación de los “mediadores del hecho religioso” se produce de manera exponencial tras la decepción generada por la apuesta inicial de movilizar a los capellanes como baluartes contra el extremismo. Por último, cuestiona la división del trabajo religioso entre capellanes y mediadores. Si la situación terrorista de los años 2010 ha favorecido una cierta doxa laica que se abre a la cooperación con los actores religiosos, el lugar concedido al saber académico, a la islamología y a las ciencias de las religiones para intentar oponerse a la violencia política de inspiración islámica en el terreno ideológico evoca la prevalencia de la dependencia ligada a los principios franceses de laicidad y separación.
Item Description:Literaturverzeichnis: Seite 315-316
Physical Description:Diagramme
DOI:10.3917/ds.463.0023